Friday, May 8, 2009

Diari Mika & Koko




Tarikh: 25 Mac 2009

Hari ni pi Mid Valley. Saja jln2 bawa ayah angkat adik. Tapi memang dah plan nak beli rabbit sekor, kalu harga berpatutan la..Hmmm last2 tu memang beli pun.. Amik starter set rabbit: cage, food, botoi susu dan rabbit cross breed. Semua ni ada la dalam RM200++. Rabbit aku pilih kaler hitam, dah tak banyak choice, ni pun sbb tgk dia aktif sgt. Jantan la katakan.. Tapi yg sebenarnya, rabbit ni aktif bila waktu senja dan awal pagi. Oleh sebab dah lewat nak balik Banting, tidoq la kat UKM dulu. Oleh sebab tak boleh bebas, dok la dia dlm cage tu.. Sat2 tidoq, lepas tu boleh plak bangun pi makan. Rabbit ni kalau tidoq macam baring (rebahkan badan dia), macam kucing la jugak. Tapi mata tak boleh nak katup rapat.

Tarikh: 26 Mac

Awal pagi ni, rabbit diberi kebebasan untuk keluar / explore dari cage. Ha.. ha.. lantai jubin kat bilik tu, aku rasa la rabbit tu rasa macam main ice skating… nak lompat tak boleh.. silap2 brek tak makan, terbabas tu.. Apa2 pun, hari ni rabbit akan balik ke Banting. Yahoo…..Aku search jugak kat internet, maklumat pasal rabbit ni.. Hmm. rupanya rabbit ni jenis toilet train.. aku pun start la train dia. Waktu malam, memang kurung dlm cage. Rabbit ni pun tak tau nak buat apa, dia makan, tidoq, berak, kencing…

Tarikh: 27 Mac

Bangun pagi, nak pi bersihkan la cage rabbit. Mak ai… ayaq kencing punya la banyak, bersepah2 la pulak.. ish… tak paham jugak rabbit ni, kita suruh berak kencing setempat. Tapi tak pa, hari ni aku train rabbit cakap English macam PPSMI tu… ala cakap banyak2 pun bukan dia paham, jadi yes dengan no je la… Pagi ni pi bank, tengok ada rabbit di jual kat kedai amoi tu.. beli la sekor betina. Color brown. Ni buat member si black kat rumah.. he..he.. he.. aku introduce black dengan brown. Baguih betoi la si black ni, ramah betul.. dia la yang mula2 say hai to brown.. si brown pulak, malu2.. lepas tu, black identify brown as female!!. Macam mana? Ha.. dia kan check bahagian ‘tut’ si brown.. ha.. pandai dak??. Lepas tu main kejar2 la.. black kat belakang ligan brown kat depan.. Depa ni umur sebaya.. Cuma brown kecil sikit sbb dia betina..Aku pun lepas kan si black dan brown untuk main2. Hm.. depa ni tak mengantuk pun.. rupanya…Aku dah lewat mlm ni, nak tidoq la tapi depa masih lagi aktif.. aku rasa la depa ni tak tidoq pun..

Tarikh: 28 Mac

Setakat hari ni, si black tu dah pandai jaga berak kencing dia.. pi kat tempat yang khas dah… cekap pick-up la ..baguih…tapi si brown ni lembap sikit, masih lagi bersepah.. harap2 si black dapat tunjuk ajar dia.. dah kul 12 tgh, tapi depa ni masih tak mau jugak nak tidoq.. ha.. aku tangkap bubuh kat dlm cage tu, dua2 ekor suruh tidoq.. mula2 tu ketegaq jugak. Si black tu dok gigit je besi cage. Nak keluar la tu… lama2 memang dah letih, dia pun tidoq la dgn nyenyaknya.. sampai kul.. 5 pm. Tapi dlm pada tu, ada gak dia bangun tuk makan.. bila mlm pulak, aku kurung kan si brown dlm cage, sebab dia nakal sgt, pi kencing merata2. yang hat black tu dok la main kat luar. Bila dia sedar si brown ada kat dlm cage kena kurung, dia pun sibuk nak masuk dlm cage. Terjengok2 kot2 ada jalan boleh masuk.. si brown pulak kalau dia makan, mesti dia dok dalam pinggan clay tempat makanan depa. Tak mau bagi si black makan.. mlm ni aku rasa depa dua ekor ada krisis ni, sebab si black tu tidoq kat luar mlm ni.. lucu betoi la tgk dia tidoq..awal la pulak si black masuk tidoq.. yang aku dok geram kat brown ni, kuat makan, tapi masih tak pandai kencing berak setempat.. rabbit ni murah, RM 15, local breed la kot, aku tanya amoi kedai tu, dia tak tau pulak..yang hat ni kurang bijak sikit. Tapi si black memang smart rabbit. Baka baik ni. Aku pun tak sedar bila la dua ekor tu pi gigit button remote Astro. Mintak2 la depa tak jatuh sakit. Risau gak kot getah tu jadi toxic pulak.


Tarikh: 29 Mac

Hari ni rabbit sihat2 sja. Aku cuba bagi makan karot pulak. Hmm. sedap nya .. black suka.. eee..brown pun suka..Tapi najis diorang kalau makan karot lain sikit, lebih kecil dan lebih berwarna hitam. Macam baja humus Jepun tu…. Aku ada jugak bagi depa makan celery. Suka betul… nyummmy..

Tarikh: 3 April

Rabbit ni sebenarnya binatang yang pembersih. Emmm. Aku terlupa dan malas nak cuci litter box diorang, rupa2nya depa ni tak mau berak dan kencing…dan juga makan… sebab dah bau semacam kot… dah tu, aku pun pi la cuci dan buang semua taik2 depa ni..tau2 ja lepas aku dah cuci, elok2 letak je litter box diorang, terus si brown pancut dan berak… sama la juga si black…elok lepas tu makan pulak… depa ni suka betoi makan karot..sedap ooo…petang aku ke mines pi plc.. shopping makanan depa.. cuba bagi depa makan hay (rumput kering), mula2 tu tak berapa suka. Sama la dengan kekacang2 tu. Ok tak pa la kot, bagi depa serasi dulu ngan bau tu. Ha.. satu lagi aku cuba la bagi depa makan nenas kering, ala yang beli kat Cameron highland.. tu..punya la depa suka hingga nak menjilat jari aku…sedap nya… nyummy…Tapi aku tak bagi banyak sangat, kot2 senak dan terus cirit pulak..

Tarikh: 4 April

Hari ni aku tengok makanan depa yang hat semalam tu habis licin…makan pun depa akhirnya.. suka la aku.. tak sia2 aku pi membelinya.. dan hari ni aku dah boleh tengok dua2 ekor ni dah pandai jaga berak kencing diorang… akau cuba lalepas depa main2 kat depan ni.. sebaba smalam dah kena kurung dan dah lama depa tak berlari kesana sini. Aku tengok, kalau si black tu ada rasa nak berak ke, kencing ke, dia dah pandai pi balik ke rumah depa untuk melepas. Sama la juga dengan si brown. Ehh. Ni membuatkan aku dah boleh buka pintu pagar untuk depa…setiap masa. Kecuali tak boleh masuk bilik tidor..dan dapur….satu lagi aku dapati juga, bila masa si brown dengar bunyi yang menakutkan, dia terus er lari ke arah cage dan masuk ke dalamnya.. akhirnya depa ni dah tau had tang mana depa boleh main dan lepak serta rumah depa…


Tarikh: 1 Mei

Lama la pulak tak tulis citer pasai dua ekor ni.. Hari tu lap top jahanam.. motherboard.. pi kat low yat sampai 3 kedai.. depa semua pun tak boleh nak repair… jahanam teruk sangat kot.. sebab rosak pun, display chip terbakar…. Masih boleh on.. tapi no display dan tak boleh boot jugak.. kalau dapat repair pun, ada la dalam > RM 250++. Naik gila la aku laptop rosak.. takut semua data research 3 tahun ni habis padam..ada la dalam 3 minggu kot aku dok pi ulang – alik ke low yat tu..last 2 tu ha.. beli yang baru la…nasib baik disk yang lama boleh guna, so just copy data tu ke laptop baru..

Pada 18 April lepas, balik kampong sebab acun kawin.. ha… rabbit 2 ekor ni pun ikut sama la pi kedah…masa mula2 letak depa dalam box Ikea dan letak kat seat depan, depa ni punya la buat terpinga2… kenapa ni.. nak pi mana ni?? Macam tulah kot yang depa rasa. On the way to Kedah, depa tak berapa nak makan, masih takut..tu. bila kereta berhenti, baru depa mula makan.. berak dan kencing pun tak sangat..sampai je kat rumah di kampong, ha si black tu terus membuang.. banyak pulak tu …punya la dia tahan

Sekarang ni rabbit pun sihat selepas dah balik ke banting.. depa ni bijak la jugak .. pasai masih boleh recognize rumah aku kat banting ni..tau je pot lepak depa..sekarang ni aku nak panggil black as mika dan brown as koko..aku pun dah benarkan depa pi ruang dapur… tapi depa ni tak pergi main2 kat situ sangat.. kadang2 je kalau depa rasa takut sangat2, ha… depa akan duduk bawah meja kat dapur tu.. sikap rabbit yang paling aku tak suka, depa ni suka gigit wayar.. hari tu.. aku nak guna internet..tapi tak dpt connect, pelik gak.. dah tu check la wayar kabel RJ 45 tu. Ha sah… ada kesan rabbit gigit, dah tu line wayar merah kot yang putus..hampeh sungguh, nasib baik kabel tu tak mahai sgat.. boleh la beli yang baru..sebelum ni pun si black tu dah pernah gigit wayar study lamp sampai berlaku percikan elektrik. Aku pun pertama kali seumur hidup live tgk electric fire warna kebiruan rupanya…si mika ni terkejut sgat, tapi tak lah sampai pucat lesi. Dah tu, lampu tak leh nyala la .. sebab wayar dlm dah putus.. ishh.. tak kan la aku nak beli baru ka.. guna logic akal, aku rasa elektrik tak sampai ke mentol sebab wayar dah putus, jadi aku lipatkan sikit wayar tu, bagi cantum. Ha… boleh pun guna balik.. ini kira ok la, sebab voltan tak banyak, kena wayar seterika ka, oven ka, kettle ka, … naya aku nak beli baru…

No comments:

Post a Comment