Wednesday, June 3, 2009

Kehilangan Rabbit Hitam @ mika

Tarikh: 2 Jun 2009

Aku rasa pelik gak bila pagi ni tak nampak lagi muka si hitam, biasanya dia akan duduk bawah kereta kalau waktu malam aku biaq lepas luaq. Pelik... tapi tak pa aku tunggu je lah.. mungkin petang nanti balik lah si hitam tu..
Akhirnya, hari dah pun malam, tapi si hitam tak balik-balik jugak...si KOko pun bijak jugak.. macam dia tau ja si hitam 'boyfriend" dah hilang..waktu malam ni, aku bagi la si koko keluaq.. aku rasa dia pi cari hitam.. mungkin kat tempat depa biasa pi main-main..dah tu tak jumpa , mai balik rumah, report kat aku, Tuan.. si hitam tak dak la kat tempat biasa...Tapi tak pa tuan, nanti koko pi cari kat tempat lain pulak.. kot2 la boleh jumpa...Aku: OK...Ada la dalam 3-4 kali si Koko dok keluaq masuk rumah pi cari si hitam...Aku rasa dia pun dah give up.. hakikatnya si hitam dah HILANG....

Berbalik kepada sehari sebelum kejadian, hari Isnin baru-baru ni aku pergi ke MPOB sehari suntuk.. bila petang sampai rumah, aku lepas lah depa 2 ekor pi main luar, sebab dah seharian depa dok dalam rumah..mula-mula tu si hitam ni macam biasa la.. main2 kat luar, lepas tu dia akan masuk dalam rumah..kemudiannya, bila lepas maghrib tu.. dia keluaq pulak...start dari waktu tulah dah tak nampak bayang si hitam ni...

Post mortem kehilangan si hitam:
1. rasanya si hitam ada krisis ngan koko.. sebab sehari sebelum kejadian.. depa 2 ekor ni tak seiring sejalan dah.. yang aku perasan selama ni depa suka main sama-sama, tapi masa depa berkrisis tu, si koko dan si hitam dah tak get along..
2. mungkin sebab tu, si hitam ni merajuk kot.. dia ni walaupun jantan but a bit emotional, kalau dia tersangat gembira.. dia akan melompat sakan mcam dapat loteri... selama ni aku ingatkan dia buang tabiat da...tapi bila buat sikit research kat internet.. baru la tau.. rupanya simptom tu tunjukkan yang rabbit tersangat gembira la...
3. sekarang ni, kuil hindu tak jauh dari rumah ni ada sambut perayaan apa tah...bising dan memekak semacam ja.. rabbit ni sifatnya akan stress kalau bunyi yang terlampau bising.. tu yang dia nak lari jauh tu...
4.mungkin sebab dia asyik dan leka bermain sambil dok makan rumput, maka tak lah dia tersedar rupanya .. dia dah dok jauh dari rumah tuan. mungkin sesat tak jumpa jalan pulang..tapi setahu aku rabbit ni tak akan pergi main jauh-jauh dari rumah tuannya..
5. mungkin jugak dah jadi pemangsa kepada anjing atau ular? kat kawasan ni memang ada anjing tapi ular? rasanya tak kot..ada la jugak pi mencari keliling halaman rumah ni.. kot2 terjumpa bangkai dia.. tapi tak dak pun...
6.mungkin ada orang dah ambil.. bila rabbit pi sampai ke tepi jalan.. mana lah tau budak2 pi sekolah ka.. nampak.. terus ambik tanpa nak peduli perasaan tuan dia kalau rabbit ni hilang...biasanya kanak2 ja yang suka rabbit sebab comei...........dan bijak...

apa-apa pun aku akan terus berdoa, semoga si hitam dapat dijumpai semula.. kesian kat koko ni dah tak dak partner..rabbit ni sebenarnya binatang yang pandai bersosial.. tapi ngan kucing atau ayam depa tak mau la kawan... sebaliknya si kucing ngan ayam yang takut kat rabbit.. mungkin nak kena beli sekor jantan buat koko nanti...

No comments:

Post a Comment